top of page
חיפוש
  • nissimamos95

תשכחו מכל מה שידעתם: כך מנהלים עסק בזמן משבר

עודכן: 7 במאי 2020

במציאות מורכבת ומתעתעת של היום, הרבה יותר קשה לנהל עסק. לצערנו משברים יכולים לקרות ממגוון סיבות, החל מהתנהלות לא נכונה, בעיות תזרים ומשבר הקורונה שאף הוא פירק לרסיסים עסקים רבים.


יותר ויותר עסקים מוצאים את עצמם מתמודדים עם חוסר בהכנסות, ואף גרוע יותר גירעונות שיוצרים סוג של רוטינה ההולכת וחוזרת חודש בחודשו. לכל אלה מצטרפות הסטטיסטיקות העגומות המוכיחות שרק אחד מכל 5 עסקים מצליח לשרוד לאחר שנתיים. אז כן חברים, אין מנוס - משברים הם חלק מהסיכון שלוקח בעל עסק והם מגיעים לכולם, אך אצל חלקם המשבר יעבור כאילו לא היה, ואצל חלקם המשבר יותיר שובל של הרס. הכל תלוי בהתנהלות ובקבלת ההחלטות בזמן אמת.


המומחים של 'מסודרים' הביאו בפניכם כמה טיפים להתנהלות נכונה בזמן משבר – לגזור ולשמור!

קודם כל - עצרו לנשום!


דווקא ברגעי משבר, עלינו לקבל החלטות הרות גורל אשר ישפיעו על עתיד העסק ועתידנו הכלכלי, ולכן עלינו לבצע מהלכים בצורה חכמה ולא בצורה אימפולסיבית. לחצים ומתחים יכולים להוביל להחלטות שגויות, אז קחו נשימה, ופעלו בצורה נבונה. זה הזמן לבצע ניתוח מעמיק של מצב העסק, לבחון את ההוצאות הצפויות ולנתח את ההכנסות הצפויות לכם לאור המשבר והשלכותיו.


לבחון את ההוצאות על כוח אדם

ברגעי משבר, עלינו להתחיל לסגור את ברז ההוצאות, מבלי לפגוע בהתנהלות העסק, הרי עליו להמשיך לייצר כסף. זה הזמן לבחון את כוח האדם בעסק ולהחליט האם ניתן לצמצם, לדוגמה אילו מנהלים או עובדים אינם חיוניים והיעדרותם לא תפגע בפעילות הארגון באופן מהותי. מובן שאפשר למפות, לנסות להיעזר במקור חוץ כמו פרילנסרים כדי לחסוך בעלויות של העסקת עובדים.


לקבל שליטה מלאה על הוצאות העסק

זה הזמן לבחון את ההוצאות של העסק, מה חיוני ומה לא. לדוגמה תשלום לשיווק, האם הוא באמת מניב תוצאות? אם לא זה הזמן לסגור את הברז. כמו כן, יש לבדוק האם ניתן לחסוך בעלויות השוטפות לדוגמה לעבור למתחמי עבודה משותפים במקום שכירות של משרד, לבחון ספקים זולים יותר, להסיר מוצרים/שירותים שאינם רווחיים לטובת מוצרים רווחיים יותר וכך הלאה. זכרו, תמיד יש מהיכן לקזז, רק צריך לבצע ניתוחים ולקבל החלטות מדויקות.


שמירה על תזרים מזומנים

דווקא ברגעי משבר, עלינו לשמור על תזרים מזומנים, גם אם קצו כל הקיצים. יש לא מעט אפשרות לעשות זאת. לדוגמה ,לבחון את האפשרות להקטין את תשלומי המקדמות למס הכנסה ולביטוח לאומי, כדי לשמור על כמה שיותר מזומנים בתוך העסק, וכדי להתאים את גובה המקדמות לתוצאות העסקיות הצפויות החדשות. כמו כן, כדאי לנצל הקלות נקודתיות המוצעות לעסקים בשל משבר הקורונה על ידי גופים ממשלתיים ורשויות מקומיות. לדוגמה, מתן הקלות בתשלום הארנונה לבעלי עסקים, מענק כספי לעסקים קטנים ועוד.


תכנון הלוואה

פעמים רבות הלוואה יכולה לשמש כחמצן בעת משבר, אך כאמור הלוואות לא לוקחים, אלא מתכננים. האופציה הטובה ביותר היא לקחת הלוואה בערבות מדינה, שהיא למעשה הלוואה ארוכת טווח עליה המדינה ערבה, אך היא ניתנת מהבנקים השונים. על מנת לקבל את ההלוואה, יש להגיש תוכנית עסקית מסודרת ולהגיש בקשה. רק נציין שהלוואה זו מכילה יתרונות רבים כמו אפשרות לגרייס של חצי שנה, ריבית אטרקטיבית ועוד. מובן שניתן לקבל הלוואה מגופים שונים וקרנות, אך כאמור יש לבחון היטב את התנאים והריביות.


לסיכום, אל תשכחו לתכנן את היום שאחרי המשבר

לעיתים עסקים עסוקים בלטפל במשבר, עדי כדי שהם אינם מתכננים את היום שאחרי. כדאי לתכנן תוכנית התאוששות הכוללת תהליכי עבודה חדשים, נהלים, שיווק ממוקד, ובקיצור, תוכנית אפקטיבית שתאפשר לעסק לחזור לשגרה ולייצר כסף.



45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page